Kobieta w sieci by Gemius
Jedynie 12 proc. internautek nie lubi robić zakupów – pokazują wyniki raportu „Kobieta w sieci” firmy badawczej Gemius SA.
Typowa internautka najchętniej zasiadłaby za kierownicą samochodu marki
Opel, na wycieczkę pojechałaby do Grecji, a na aukcjach internetowych
zwykle kupuje odzież i biżuterię.
Przeglądowy, niemal trzystustronicowy raport prezentuje wyniki badań
prowadzonych przez Gemius w latach 2006-2007. W raporcie przedstawiono
profil internautki-konsumentki, analizując zachowania konsumenckie
i preferencje kobiet w takich obszarach, jak: e-commerce, zakup
samochodu, konsumpcja mediów, plany finansowe oraz turystyka.
„Prawie połowa polskich internautów to kobiety. Przeciętna internautka
spędza w internecie ponad 40 godzin miesięcznie. Rośnie zatem znaczenie
tego medium w planowaniu działań reklamowych i komunikacyjnych
kierowanych właśnie do tej grupy konsumentów” – wyjaśnia Anna Sulińska,
autorka raportu.
Wyniki badania pomagają odpowiedzieć na następujące pytania: W jaki
sposób prowadzić działania promocyjne skierowane do kobiet? Na co
konsumentki zwracają uwagę? Jakie marki i produkty kobiety wybierają
najchętniej? Przekrojowe potraktowanie zagadnienia umożliwia
zaobserwowanie zmian w sposobie podejmowania decyzji zakupowych kobiet,
a także ułatwia zrozumienie ich potrzeb oraz czynników decydujących
o wyborze danej marki lub usługi.
Kobiety i samochody
Gadżety w aucie? Być może, ale raczej nie w samochodzie należącym do
polskiej internautki. Czujniki deszczu, komputer pokładowy, GPS czy
czujnik parkowania większość badanych uznaje za nieistotne elementy
wyposażenia. Respondentki cenią sobie natomiast praktyczność rozwiązań
oraz oszczędność. Dlatego wybierając auto dwie trzecie badanych
sprawdza, ile będzie ono zużywać paliwa, a ponad połowa, jaki typ
silnika ma samochód. Przeciętna internautka najchętniej zostałaby
posiadaczką samochodu marki Opel (35 proc. wskazań w 2007). Niewiele
mniej badanych kobiet widzi się za kierownicą Volkswagena (30 proc.),
BMW (27 proc.) lub Audi (25 proc.).
Zakupy offline i online
Zakupy są dla kobiet przede wszystkim sposobem na przyjemne spędzenie
czasu. Co piąta internautka twierdzi, że uwielbia robić zakupy (21
proc.), a ponad połowa badanych mówi, że je lubi (53 proc.). Jak
pokazują wyniki badania rośnie także grupa kobiet kupujących on-line,
co wiąże się z coraz większą popularnością sklepów i aukcji
internetowych wśród polskich internautów.
W 2007 roku o ponad 20 proc. wzrosła liczba internautek, które
kiedykolwiek dokonały zakupów za pośrednictwem internetu. Podczas gdy
w 2006 roku prawie co druga użytkowniczka internetu przyznawała, że
kupuje towary w sieci, w 2007 roku na takie zakupy zdecydowało się już
61 proc. z nich. W sklepach internetowych kobiety zwykle kupują
książki, płyty i filmy (74 proc.), natomiast na aukcjach internetowych
odzież i biżuterię (60 proc.).
Życie na kredyt?
Według raportu, co druga internautka posiada przynajmniej jeden produkt
kredytowy. Najbardziej popularnym rodzajem zadłużenia jest karta
kredytowa – jej posiadanie deklaruje 31 proc. respondentek. Kredyt
w ramach rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego zaciągnęło 14 proc.
internautek, a niewiele mniej, 13 proc. jest obciążonych kredytem
gotówkowym. Co dziewiąta internautka – jak czytamy w raporcie - posiada
kredyt hipoteczny.